ReWiA 2.0 html manual
---------------------------------- Kursor -----------------------------------
Kursor jest widoczny w postaci krzyża,który można przesuwać po punktach widma.
Jest on aktywny zawsze gdy program oczekuje na wprowadzenie komendy bądź
naciśnięcie klawisza. Również w trakcie wprowadzania koendy lub jej parametrów
kursor jest aktywny. Poniżej podana jest lista funkcji kursora i związanych z
nimi klawiszy w przypadku gdy widmem bieżącym jest widmo jednowymiarowe.
--> przesunięcie kursora na punkt o numerze o 1 większym
<-- przesunięcie kursora na punkt o numerze o 1 mniejszym
Shift<-- przesunięcie kursora na punkt o numerze o 10 większym
Shift<-- przesunięcie kursora na punkt o numerze o 10 mniejszym
Ctrl<-- przesunięcie kursora na punkt o numerze o 100 większym
Ctrl<-- przesunięcie kursora na punkt o numerze o 100 mniejszym
F1 przesunięcie kursora na następne lokalne maksimum w lewo
F2 przesunięcie kursora na następne lokalne maksimum w prawo
F3 przesunięcie kursora na następne lokalne minimum w lewo
F4 przesunięcie kursora na następne lokalne minimum w prawo
F5 pokazanie następnego fragmentu widma w lewo
F6 pokazanie następnego fragmentu widma w prawo
CtrlHome pokazanie początku widma
CtrlEnd pokazanie końca widma
Home przesunięcie kursora na początek okna
End przesunięcie kursora na koniec okna
F7 wyłączenie automatycznego rysowania fragmentów widm po zmianie skali
lub zmianie postaci widma. Rysowana będzie tylko ramka. Działa
globalnie na wszystkie widoczne okna i widma skojarzone z oknami.
Często się używa do przyspieszenia pracy programu. Ten sam efekt
można osiągnąć komendą AUTOPLOT.
F8 włączenie automatycznego rysowania fragmentów widma po zmianie
skali lub zmianie postaci widma. i narysowanie widm. Ten sam efekt
można osiągnąć komendą AUTOPLOT.
F9 wyświetlenie ponowne bieżącego fragmentu widma. Przydatne gdy widmo
jest zaśmiecone liniami, markerami, cyframi, itp.
F10 przełączanie trybów 1-okno - 2-okna.
Alt F3 skok na poprzednią linię w tabeli linii. Jeśli linia jest poza
widocznym fragmentem widma skok jest anulowany.
Alt F4 skok na następną linię w tabeli linii. Jeśli linia jest poza
widocznym fragmentem widma skok jest anulowany.
Alt F5 pokazanie ekranu DOS-owskiego, tj. ekranu w momencie uruchomienia
ReWii. Ekran ten jest odtwarzany po zakończeniu działania programu.
ReWiA przechowuje tylko tekstowy ekran DOS-owski.
Alt F6 pokazanie bieżącego widma w postaci tekstowej. Modyfikacja widma
jest zablokowana (READ-ONLY).
Alt F7 wyświetlenie następnej dostępnej palety kolorów (patrz opis komendy
LUT)
Alt F8 wyświetlenie poprzedniej dostępnej palety kolorów.
Ctrl F4 cykliczna zmiana rodzaju kursora : krzyż -> koło -> dwa koła ->
krzyż
Ctrl F5 zmniejszenie promienia koła kursora (patrz opis komendy CURSOR).
Koło zewnętrzne będzie miało promień 2 razy większy.
Ctrl F6 zwiększenie promienia koła kursora (patrz opis komendy CURSOR). Koło
zewnętrzne będzie miało promień 2 razy większy.
Shift F7 wyłączenie rysowania tabeli linii.
Shift F8 włączenie rysowania tabeli linii. Tabela linii będzie rysowana przy
każdym przerysowaniu widma.
do góry rozszerzenie skali na osi X dwa razy wokół środka ekranu
do dołu zagęszczenie skali na osi X dwa razy wokół środka ekranu
PgUp rozszerzenie skali na osi X dwa razy wokół pozycji kursora
PgDn zagęszczenie skali na osi X dwa razy wokół pozycji kursora
ShiftIns wyświetlenie fragmentu widma wokół pozycji kursora bez zmiany skali
ShiftPgUp rozszerzenie skali na osi Y dwa razy wokół pozycji kursora
ShiftPgDn zagęszczenie skali na osi Y dwa razy wokół pozycji kursora
Ctrl X automatyczne ustawienie zakresu na osi X (AUTORANGE X). Zakres na
osi X będzie ustawiony tak, że współrzędne X wszystkich punktów w
widmie bieżącym będą mieścić się maksymalną w tym zakresie. Zakres
można zmieniać niezależnie komendą XSCALE.
Ctrl Y automatyczne ustawienie zakresu na osi Y (AUTORANGE Y). Zakres na
osi Y będzie ustawiony tak, że współrzędne X wszystkich punktów w
widmie bieżącym będą mieścić się maksymalną w tym zakresie. Zakres
można zmieniać niezależnie komendą YSCALE.
Ctrl Z automatyczne ustawienie zakresów na osiach X i Y. Jest to zazwyczaj
pierwszy klawisz naciskany po załadowaniu nowego widma.
Ctrl C automatyczne ustawienie zakresu na osi Z (AUTORANGE Z). Zakres na
osi Z będzie ustawiony tak, że współrzędne Z wszystkich punktów w
widmie bieżącym będą mieścić się maksymalną w tym zakresie.
Przydatne tylko dla widm dwuwymiarowych lub jednowymiarowych ze
współrzędnymi Z. Ma na celu dopasowanie skali na osi Z do bieżącej
palety kolorów. Zakres można zmieniać komendą ZSCALE. Jest to z
reguły drugi (po Ctrl Z) klawisz naciskany po załadowaniu widma
dwuwymiarowego.
Ctrl A ustawienie zakresów na osiach X i Y takich samych jak w drugim oknie
Ctrl M zamarkowanie bieżącego punktu. Na pozycji bieżącego punktu zostanie
wyświetlony marker. Niektóre opcje w komendach z własnym menu same
automatycznie markują bieżący punkt. Przydatne w celu późniejszego
użycia Ctrl O, Ctrl F, Alt A, Alt I.
Ctrl O ustawienie współrzędnych E (wskazywanych przez wskaźnik EPTR dla
bieżącego widma) punktów od punktu zamarkowanego do bieżącego
włącznie na wartość 1 (ON). Oczywiście widmo musi posiadać pole ze
współrzędnymi E. Przydatne gdy chcemy włączyć jakiś fragment widma
do dopasowania.
Ctrl F ustawienie współrzędnych E (wskazywanych przez wskaźnik EPTR dla
bieżącego widma) punktów od punktu zamarkowanego do bieżącego
włącznie na wartość 0 (OFF). Oczywiście widmo musi posiadać pole ze
współrzędnymi E. Przydatne gdy chcemy pominąć fragment widma przy
dopasowywaniu.
TAB zmiana aktywnego okna. Działa zarówno w trybie 2-okna jak i w trybie
1-okno.
ShiftTAB wydrukowanie zawartości ekranu graficznego na drukarce. Lista
drukarek oraz opcje drukowania podane są w opisie komendy PRINTER.
W przypadku widma dwuwymiarowego następujące klawisze mają zmienione
znaczenie :
do góry przesunięcie kursora do góry o 1 punkt
do dołu przesunięcie kursora do dołu o 1 punkt
ShiftGóra przesunięcie kursora do góry o 10 punktów
Shift Dół przesunięcie kursora do dołu o 10 punktów
Ctrl Z ustawienie takich zakresów na osiach X i Y aby pierwszy punkt widma
był w lewym dolnym rogu okna oraz aby sąsiadujące ze sobą punkty w
widmie były odległe na ekranie dokładnie o 1 piksel (w osi X i w osi
Y). Spowoduje to przyspieszenie rysowania widm dwuwymiarowych.
Szybkie rysowanie uwzględnia również skale 1:16 do 16:1.
PgUp rozszerzenie skali na osiach X i Y 2 razy wokół pozycji kursora
PgDn zagęszczenie skali na osiach X i Y 2 razy wokół pozycji kursora
ShiftPgUp wyświetlenie następnego fragmentu widma do góry
ShiftPgDn wyświetlenie następnego fragmentu widma do dołu
UWAGA : przerysowywanie widm dwuwymiarowych oraz IUE w dużej dyspersji może
trwać długo. Można je przerwać w dowolnym momencie (bez zgłaszania błędu)
naciskając Ctrl-Break. W czasie wykonywania makra, pierwsze Ctrl-Break prze-
rywa więc rysowanie widma natomiast drugie (bardzo szybko po pierwszym, żeby
ReWiA nie zaczęła wykonywać następnej komendy) przerywa makro.