ReWiA 2.0 html manual


 ---------------------------------- Kursor -----------------------------------

Kursor jest widoczny w postaci krzyża,który można przesuwać po punktach widma.
Jest on  aktywny zawsze  gdy program  oczekuje na  wprowadzenie  komendy  bądź
naciśnięcie klawisza. Również w trakcie wprowadzania koendy lub jej parametrów
kursor jest  aktywny. Poniżej podana jest lista funkcji kursora i związanych z
nimi klawiszy w przypadku gdy widmem bieżącym jest widmo jednowymiarowe.

  -->     przesunięcie kursora na punkt o numerze o 1 większym
  <--     przesunięcie kursora na punkt o numerze o 1 mniejszym
Shift<--  przesunięcie kursora na punkt o numerze o 10 większym
Shift<--  przesunięcie kursora na punkt o numerze o 10 mniejszym
Ctrl<--   przesunięcie kursora na punkt o numerze o 100 większym
Ctrl<--   przesunięcie kursora na punkt o numerze o 100 mniejszym
  F1      przesunięcie kursora na następne lokalne maksimum w lewo
  F2      przesunięcie kursora na następne lokalne maksimum w prawo
  F3      przesunięcie kursora na następne lokalne minimum w lewo
  F4      przesunięcie kursora na następne lokalne minimum w prawo
  F5      pokazanie następnego fragmentu widma w lewo
  F6      pokazanie następnego fragmentu widma w prawo
CtrlHome  pokazanie początku widma
CtrlEnd   pokazanie końca widma
  Home    przesunięcie kursora na początek okna
  End     przesunięcie kursora na koniec okna
  F7      wyłączenie automatycznego rysowania fragmentów widm po zmianie skali
          lub zmianie  postaci widma.  Rysowana  będzie  tylko  ramka.  Działa
          globalnie na  wszystkie widoczne  okna i  widma skojarzone z oknami.
          Często się  używa do  przyspieszenia pracy  programu. Ten  sam efekt
          można osiągnąć komendą AUTOPLOT.
  F8      włączenie automatycznego  rysowania fragmentów    widma  po  zmianie
          skali lub  zmianie postaci  widma. i narysowanie widm. Ten sam efekt
          można osiągnąć komendą AUTOPLOT.
  F9      wyświetlenie ponowne  bieżącego fragmentu widma. Przydatne gdy widmo
          jest zaśmiecone liniami, markerami, cyframi, itp.
  F10     przełączanie trybów 1-okno - 2-okna.
 Alt F3   skok na  poprzednią linię  w tabeli  linii. Jeśli  linia  jest  poza
          widocznym fragmentem widma skok jest anulowany.
 Alt F4   skok na  następną linię  w  tabeli  linii.  Jeśli  linia  jest  poza
          widocznym fragmentem widma skok jest anulowany.
 Alt F5   pokazanie ekranu  DOS-owskiego, tj.  ekranu w  momencie uruchomienia
          ReWii. Ekran  ten jest odtwarzany po zakończeniu działania programu.
          ReWiA przechowuje tylko tekstowy ekran DOS-owski.
 Alt F6   pokazanie bieżącego  widma w  postaci tekstowej.  Modyfikacja  widma
          jest zablokowana (READ-ONLY).
 Alt F7   wyświetlenie następnej  dostępnej palety kolorów (patrz opis komendy
          LUT)
 Alt F8   wyświetlenie poprzedniej dostępnej palety kolorów.
 Ctrl F4  cykliczna zmiana  rodzaju kursora  : krzyż  -> koło  -> dwa  koła ->
          krzyż
 Ctrl F5  zmniejszenie promienia  koła kursora  (patrz opis  komendy  CURSOR).
          Koło zewnętrzne będzie miało promień 2 razy większy.
 Ctrl F6  zwiększenie promienia koła kursora (patrz opis komendy CURSOR). Koło
          zewnętrzne będzie miało promień 2 razy większy.
 Shift F7 wyłączenie rysowania tabeli linii.
 Shift F8 włączenie rysowania tabeli linii. Tabela linii będzie rysowana  przy
          każdym przerysowaniu widma.
 do góry  rozszerzenie skali na osi X dwa razy wokół środka ekranu
 do dołu  zagęszczenie skali na osi X dwa razy wokół środka ekranu
  PgUp    rozszerzenie skali na osi X dwa razy wokół pozycji kursora
  PgDn    zagęszczenie skali na osi X dwa razy wokół pozycji kursora
ShiftIns  wyświetlenie fragmentu  widma wokół pozycji kursora bez zmiany skali
ShiftPgUp rozszerzenie skali na osi Y dwa razy wokół pozycji kursora
ShiftPgDn zagęszczenie skali na osi Y dwa razy wokół pozycji kursora
 Ctrl X   automatyczne ustawienie  zakresu na  osi X  (AUTORANGE X). Zakres na
          osi X  będzie ustawiony  tak, że  współrzędne X wszystkich punktów w
          widmie bieżącym  będą mieścić  się maksymalną w tym zakresie. Zakres
          można zmieniać niezależnie komendą XSCALE.
 Ctrl Y   automatyczne ustawienie  zakresu na  osi Y  (AUTORANGE Y). Zakres na
          osi Y  będzie ustawiony  tak, że  współrzędne X wszystkich punktów w
          widmie bieżącym  będą mieścić  się maksymalną w tym zakresie. Zakres
          można zmieniać niezależnie komendą YSCALE.
 Ctrl Z   automatyczne ustawienie  zakresów na osiach X i Y. Jest to zazwyczaj
          pierwszy klawisz naciskany po załadowaniu nowego widma.
 Ctrl C   automatyczne ustawienie  zakresu na  osi Z  (AUTORANGE Z). Zakres na
          osi Z  będzie ustawiony  tak, że  współrzędne Z wszystkich punktów w
          widmie  bieżącym   będą  mieścić  się  maksymalną  w  tym  zakresie.
          Przydatne tylko  dla widm  dwuwymiarowych  lub  jednowymiarowych  ze
          współrzędnymi Z.  Ma na  celu dopasowanie skali na osi Z do bieżącej
          palety kolorów.  Zakres można  zmieniać komendą  ZSCALE. Jest  to  z
          reguły drugi  (po Ctrl  Z) klawisz  naciskany po  załadowaniu  widma
          dwuwymiarowego.
 Ctrl A   ustawienie zakresów na osiach X i Y takich samych jak w drugim oknie
 Ctrl M   zamarkowanie bieżącego  punktu. Na pozycji bieżącego punktu zostanie
          wyświetlony marker.  Niektóre opcje  w komendach z własnym menu same
          automatycznie markują  bieżący punkt.  Przydatne w celu późniejszego
          użycia Ctrl O, Ctrl F, Alt A, Alt I.
 Ctrl O   ustawienie współrzędnych  E (wskazywanych  przez wskaźnik  EPTR  dla
          bieżącego  widma)  punktów  od  punktu  zamarkowanego  do  bieżącego
          włącznie na  wartość 1  (ON). Oczywiście widmo musi posiadać pole ze
          współrzędnymi E.  Przydatne gdy  chcemy włączyć jakiś fragment widma
          do dopasowania.
 Ctrl F   ustawienie współrzędnych  E (wskazywanych  przez wskaźnik  EPTR  dla
          bieżącego  widma)  punktów  od  punktu  zamarkowanego  do  bieżącego
          włącznie na  wartość 0 (OFF). Oczywiście widmo musi posiadać pole ze
          współrzędnymi E.  Przydatne gdy  chcemy pominąć  fragment widma przy
          dopasowywaniu.
  TAB     zmiana aktywnego okna. Działa zarówno w trybie 2-okna jak i w trybie
          1-okno.
ShiftTAB  wydrukowanie zawartości  ekranu graficznego na drukarce. Lista
          drukarek oraz opcje drukowania podane są w opisie komendy PRINTER.

   W  przypadku  widma  dwuwymiarowego  następujące  klawisze  mają  zmienione
znaczenie :

 do góry  przesunięcie kursora do góry o 1 punkt
 do dołu  przesunięcie kursora do dołu o 1 punkt
ShiftGóra przesunięcie kursora do góry o 10 punktów
Shift Dół przesunięcie kursora do dołu o 10 punktów
 Ctrl Z   ustawienie takich zakresów na osiach X i Y  aby pierwszy punkt widma
          był w lewym dolnym rogu  okna oraz aby  sąsiadujące ze sobą punkty w
          widmie były odległe na ekranie dokładnie o 1 piksel (w osi X i w osi
          Y).  Spowoduje  to  przyspieszenie  rysowania  widm  dwuwymiarowych.
          Szybkie rysowanie uwzględnia również skale 1:16 do 16:1.
  PgUp    rozszerzenie skali na osiach X i Y 2 razy wokół pozycji kursora
  PgDn    zagęszczenie skali na osiach X i Y 2 razy wokół pozycji kursora
ShiftPgUp wyświetlenie następnego fragmentu widma do góry
ShiftPgDn wyświetlenie następnego fragmentu widma do dołu

UWAGA :  przerysowywanie widm  dwuwymiarowych oraz  IUE w dużej dyspersji może
trwać długo.  Można je  przerwać w  dowolnym momencie  (bez zgłaszania  błędu)
naciskając Ctrl-Break. W czasie wykonywania makra,  pierwsze  Ctrl-Break prze-
rywa więc rysowanie  widma natomiast drugie  (bardzo szybko po pierwszym, żeby
ReWiA nie zaczęła wykonywać następnej komendy) przerywa makro.