ReWiA 2.0 html manual
LOAD załadowanie widma z dysku
Zapis LOAD sht filename
Parametry
sht
typu Sheet, numer widma w pamięci do którego zostanie załadowane widmo
na dysku. Domyślnie jest to widmo bieżące.
filename
typu String, określa nazwę pliku z którego widmo będzie czytane. Jeśli
widmo o numerze sht nie jest puste to wartością domyślną jest nazwa
pliku tego widma.
Komenda LOAD akceptuje następujące formaty danych (w kolejności
analizowania) :
- FITS (Flexible Image Transport System - Wells, Greisen, Harten, A&A Supp.
Ser, 1981, p. 363), bajty 0 do 5 powinny zawierać tekst 'SIMPLE'. ReWiA
wczytuje tylko dane jedno i dwuwymiarowe, bez GROUP i XTENSION. Wszystkie
dane zawarte w nagłówku (FITS HEADER RECORD) zostają przetworzone na
zmienne lokalne widma. Zmienne hierarchiczne (słowo kluczowe HIERARCH)
nie są poprawnie wczytywane. Punkty widma FITS mogą być zapisane w pięciu
formatach : unsigned*1, integer*2, integer*4, real*4 i real*8. ReWiA przy
wczytywaniu dokonuje konwersji na REAL*4 (unsigned*1 i integer*2) lub
REAL*8 (integer*4). Formaty real*4 i real*8 są rozszerzeniami ESO.
Wartości NULL nie są analizowane.
- ReWiA 2.0 (binarny), bajt 0 = 's', bajt 1 = 'R'. Szczegółowy opis formatu
podano w opisie komendy SAVE.
- ReWiA 1.4 (binarny), bajt 127 = 26. Przy wczytywaniu tracona jest
informacja zawarta w tabelach marek kalibracyjnych i kontinuum.
- IUE (IUE Image Processing Information Manual version 2.0 1987), bajty 71
i 143 zawierają literę 'C' w kodzie EBCDIC. Akceptowane są tylko formaty
MELO, MEHI, LBLS, ELBLS. ReWiA wczytuje wszystkie pola (3 dla LBLS i
ELBLS, 6 dla MELO i MEHI) oraz tylko te części rekordów (ORDER) które
zawierają dane. Ostatni punkt każdego rekordu ma współrzędną E (pole nr
1) ustawianą na -1. Jest to znacznik końca rekordu. Wskaźnik EPTR nie
jest ustawiany na pole 1 (trzeba go zmienić samemu komendą PTRS). Pole nr
1 będzie typu INT*2, reszta REAL*4. Dodatkowo jako zmienne lokalne
zapisywane są : ilość rekordów, numer kamery IUE, numer zdjęcia,
dyspersja, apertura i czas integracji. Cały nagłówek przetłumaczony z
EBCDIC na ASCII może być zapisany na dysk komendą IUELOG. Widma IUE,
zwłaszcza te starsze, mogą zawierać błędy (np. zamienione parami bajy w
jednym rekordzie, niewłaściwa informacja w nagłówku widma, różna od
standardowej długość rekordów). Aby wczytać widmo MEHI wymagana jest
pamięć EMS (typowa wielkość po wczytaniu 600kB).
- rysunki w formacie PCX (Paintbrush). Pierwszy bajt powinien mieć wartość
10. Akceptowane są jedynie formaty 2 i 256 kolorowe. Tworzone widmo w
pamięci ma 1 pole typu unsig*1. Przy wczytywaniu kolory zamieniane są na
skalę szarości. Po wczytaniu rysunku zaleca się wczytać paletę
monochromatyczną (GRAY.SHT) ustawić zakres 0 do 255 na osi Z (ZSCALE 0
255) i wcisnąć Ctrl-Z.
- rysunki w formacie BMP (MS Windows bitmap). Bajt 0 = 'B', bajt 1 = 'M'.
Akceptowane są wszystkie formaty (2, 16, 256 i 2^24 kolorowe). Tworzone
widmo w pamięci ma 1 pole typu unsig*1. Przy wczytywaniu kolory
zamieniane są na skalę szarości. Po wczytaniu rysunku zaleca się wczytać
paletę monochromatyczną (GRAY.SHT) ustawić zakres 0 do 255 na osi Z
(ZSCALE 0 255) i wcisnąć Ctrl-Z.
- obrazy w formacie IMG z Suhory. Tworzone widmo w pamięci ma 1 pole typu
integer*2.
- rysunki w formacie TIFF. Bajty 0 i 1 litera 'I'. ReWiA wymaga : formatu
Intel, skali szarości (2, 4, 16, 256, 2^16, 2^24, 2^32 stopni szarości),
nie planarne, bez kolorów, bez kompresji. Tworzone widmo w pamięci ma 1
pole typu unsigned*1 (lub real*4 jeśli jest zdefiniowana zmienna globalna
%TIFFmode i ma ona wartość 0). Gdy w pliku zdefiniowana jest krzywa
kalibracyjna (GreyResponseCurve) przy wczytywaniu wartości punktów
zamieniane są na zaczernienie. Pliki w formacie TIFF z Suhory są również
wczytywane (mimo, że mają zły znacznik wersji).
- tekstowy 1 kolumna, linia zawiera jedną liczbę - współrzędne Y
- tekstowy 2 kolumny, linia zawiera dwie liczby - współrzędne X i Y.
- tekstowy 3 kolumny, linia zawiera trzy liczby - współrzędne X, Y i E.
Bardziej skomplikowane formaty danych tekstowych są akceptowane przez
komendę TLOAD.
Przykłady
- załadowanie widma z wyświetleniem menu wszystkich plików na dysku
bieżącym
LOAD 4 .
- ponowne załadowanie widma z dysku (przydatne gdy widmo w pamięci zostało
przez pomyłkę zniszczone)
LOAD **