ReWiA 2.0 html manual
LUT wybór palety kolorów
Zapis LUT sht mode display flag
Parametry
sht
typu Sheet, określa numer widma zawierającego definicję palety kolorów.
Widmo z reguły zawiera 1 paletę kolorów. Jeżeli w widmie jest zmienna
lokalna LUTsizes to ilość palet wynosi długość_widma/LUTsizes. Palety
można wtedy przełączać klawiszami Alt-F7 i Alt-f8. Wszystkie pliki w
katalogu LUTS zawierają po 1 palecie.
mode
typu Bool, określa sposób kodowania barw. Wartość 0 oznacza kodowanie wg
standardu karty EGA (2-bity na składową koloru), wartość 1 kodowanie wg
standardu karty VGA (6-bitów na składową). Wartość 1 na karcie EGA jest
niedozwolona. Podając wartość 0 na karcie VGA można zobaczyć jak ta sama
paleta będzie wyglądać na karcie EGA. Wartość 2 oznacza kodowanie w
trybie 256 kolorowym. We wszystkich trybach 256 kolorowych należy
podawać tylko wartość 2 (zresztą w trybach tych na samym początku pracy
programu automatycznie jest ładowana paleta monochromatyczna a kolor
kursora ustawiany na 255). Należy również zdawać sobie sprawę, że z 256
dostępnych kolorów przy wyświetlaniu widm dwuwymiarowych używanych jest
tylko 240 (16 jest zajętych na ramki, menu, itd).
displayflag
typu Bool, wartość niezerowa powoduje, że w lewej części ekranu powyżej
okna dialogu będzie wyświetlana paleta kolorów. Wymagane jest aby
rozdzielczość ekranu w osi Y wynosiła co najmniej 480 pikseli.
Widmo zawierające paletę kolorów nie musi mieć długości równej 16 (ani
256), gdyż komenda LUT automatycznie dokona przybliżenia do rzeczywistej
liczby kolorów (np. w trybach 16 kolorowych gdy widmo z paletą kolorów ma
długość 32 do palety zostanie wzięty co 2 punkt widma). Z tego względu
najlepiej jest definiować palety zawsze na 256 barw. Numer punktu w widmie
zawierającym paletę odpowiada numerowi koloru (patrz komenda COLORS). Widmo
zawierające paletę musi zawierać trzy pola numeryczne (najlepiej typu
UNSIG*1). Pierwsze pole przechowuje składową czerwoną, drugie zieloną, trzecie
niebieską. Zakres dopuszczalnych wartości w polach 0 - 255 (stąd zalecany typ
UNSIG*1). Dla koloru białego (z reguły ostatni w tabeli) składowe wynoszą
R=255, G=255, B=255, czerwonego R=255, G=0, B=0, żółtego R=255, G=255, B=0,
szarego R=128, G=128, B=128, czarnego R=0, G=0, B=0. W katalogu palet ReWii
(najprawdopodobniej C:\REWIA20\LUTS) znajdują się definicje palet wzięte z
programu MIDAS.
Komenda wymaga karty VGA lub EGA z monitorem typu Enhanced Color. Mimo iż
format zapisu palety kolorów umożliwia wygenerowanie 256 poziomów jasności
każdej składowej, rzeczywista ich ilość zależy od karty. Karta VGA pozwala
generować tylko 64 poziomy jasności każdej ze składowych a EGA TYLKO 4.
Programując barwy ReWiA wybiera najbliższe podanym. Ograniczenie to jest
szczególnie widoczne w przypadku palety monochromatycznej (np. GREY.SHT), gdyż
EGA potrafi wyświetlić TYLKO 4 poziomy szarości (czarny, biały, jasny szary i
ciemny szary).
Przykłady
- wybór palety kolorów z widma nr 12 w trybie VGA
LUT 12 1 1
- przywrócenie zwykłej palety kolorów (po wykonaniu podanej komendy należy
nacisnąć klawisz Alt F5)
LUT -1 **
- utworzenie i wyświetlenie palety ze skalą szarości w 16 kolorach :
CREAT 14 16 2 2 2
SETA 14:0 14:1:i=14:2:i=17*i
LUT 14 1 1
- utworzenie i wyświetlenie palety ze skalą szarości w 256 kolorach
(wymagany tryb 256 kolorowy) :
CREAT 14 16 2 2 2
SETA 14:0 14:1:i=14:2:i=17*i
LUT 14 2 1