ReWiA 2.0 html manual


LUT            wybór palety kolorów

Zapis   LUT sht mode display flag

Parametry

   sht
      typu Sheet,  określa numer widma zawierającego definicję palety kolorów.
      Widmo z  reguły zawiera  1 paletę  kolorów. Jeżeli w widmie jest zmienna
      lokalna LUTsizes  to ilość  palet wynosi  długość_widma/LUTsizes. Palety
      można wtedy  przełączać klawiszami  Alt-F7 i  Alt-f8. Wszystkie  pliki w
      katalogu LUTS zawierają po 1 palecie.

   mode
      typu Bool, określa sposób kodowania barw. Wartość 0 oznacza kodowanie wg
      standardu karty  EGA (2-bity na składową koloru), wartość 1 kodowanie wg
      standardu karty  VGA (6-bitów na składową). Wartość 1 na karcie EGA jest
      niedozwolona. Podając wartość 0 na karcie VGA można zobaczyć jak ta sama
      paleta będzie  wyglądać na  karcie EGA.  Wartość 2  oznacza kodowanie  w
      trybie 256  kolorowym.  We  wszystkich  trybach  256  kolorowych  należy
      podawać tylko  wartość 2 (zresztą w trybach tych na samym początku pracy
      programu automatycznie  jest ładowana  paleta monochromatyczna  a  kolor
      kursora ustawiany  na 255). Należy również zdawać sobie sprawę, że z 256
      dostępnych kolorów  przy wyświetlaniu widm dwuwymiarowych używanych jest
      tylko 240 (16 jest zajętych na ramki, menu, itd).

   displayflag
      typu Bool,  wartość niezerowa powoduje, że w lewej części ekranu powyżej
      okna dialogu  będzie  wyświetlana  paleta  kolorów.  Wymagane  jest  aby
      rozdzielczość ekranu w osi Y wynosiła co najmniej 480 pikseli.

   Widmo zawierające  paletę kolorów  nie musi  mieć długości  równej 16  (ani
256), gdyż  komenda LUT  automatycznie  dokona  przybliżenia  do  rzeczywistej
liczby kolorów  (np. w  trybach 16  kolorowych gdy  widmo z  paletą kolorów ma
długość 32  do palety  zostanie wzięty  co 2  punkt  widma).  Z  tego  względu
najlepiej jest  definiować palety  zawsze na  256 barw.  Numer punktu w widmie
zawierającym paletę  odpowiada numerowi  koloru (patrz  komenda COLORS). Widmo
zawierające  paletę   musi  zawierać  trzy  pola  numeryczne  (najlepiej  typu
UNSIG*1). Pierwsze pole przechowuje składową czerwoną, drugie zieloną, trzecie
niebieską. Zakres  dopuszczalnych wartości w polach 0 - 255 (stąd zalecany typ
UNSIG*1). Dla  koloru białego  (z reguły  ostatni w  tabeli) składowe  wynoszą
R=255, G=255,  B=255, czerwonego  R=255, G=0,  B=0, żółtego R=255, G=255, B=0,
szarego R=128,  G=128, B=128,  czarnego R=0,  G=0, B=0. W katalogu palet ReWii
(najprawdopodobniej C:\REWIA20\LUTS)  znajdują się  definicje palet  wzięte  z
programu MIDAS.
   Komenda wymaga  karty VGA  lub EGA z monitorem typu Enhanced Color. Mimo iż
format zapisu  palety kolorów  umożliwia wygenerowanie  256 poziomów  jasności
każdej składowej,  rzeczywista ich  ilość zależy  od karty.  Karta VGA pozwala
generować tylko  64 poziomy  jasności każdej  ze składowych  a  EGA  TYLKO  4.
Programując barwy  ReWiA wybiera  najbliższe  podanym.  Ograniczenie  to  jest
szczególnie widoczne w przypadku palety monochromatycznej (np. GREY.SHT), gdyż
EGA potrafi  wyświetlić TYLKO 4 poziomy szarości (czarny, biały, jasny szary i
ciemny szary).

Przykłady

   - wybór palety kolorów z widma nr 12 w trybie VGA

        LUT 12 1 1              

   - przywrócenie zwykłej  palety kolorów (po wykonaniu podanej komendy należy
     nacisnąć klawisz Alt F5)

        LUT -1 **               

   - utworzenie i wyświetlenie palety ze skalą szarości w 16 kolorach :

        CREAT 14 16 2 2 2               
        SETA 14:0 14:1:i=14:2:i=17*i    
        LUT 14 1 1                      

   - utworzenie i  wyświetlenie  palety  ze  skalą  szarości  w  256  kolorach
     (wymagany tryb 256 kolorowy) :

        CREAT 14 16 2 2 2               
        SETA 14:0 14:1:i=14:2:i=17*i    
        LUT 14 2 1