ReWiA 2.0 html manual


------------------------ Przeliczanie na zaczernienia ------------------------

   Komendy  ENER   i  POLYENER   wymagają  aby   widmo  było   przeliczone  na
zaczernienia. Zaczernienie D standardowo określone jest wzorem :

                   strumień padający
        D = log10 -------------------
                  strumień wychodzący

Dodatkowo określa  się zaczernienie  liniowe Dl  i zaczernienie bakerowskie Db
obliczane następująco :

                   strumień wychodzący
        Dl = 1.0 - -------------------
                    strumień padający

        Db = log10 ( 10D - 1 )

Załóżmy, że  mamy nagrane  widmo i tło a wartości punktów są proporcjonalne do
ilości światła  przechodzącego przez  miejsce na kliszy odpowiadającemu danemu
punktowi widma.  Przeliczenia widma  na zaczernienia  D  dokonuje  następująca
sekwencja komend :

        USE 0                           
        LOAD 0 "tlo"                    
        MEAN **                         
        LOAD 0 "widmo"                  
        SETA * log(%LastMean/yi)        

zamiast "tlo" i "widmo" należy podać odpowiednie nazwy plików. Zamiast komendy
MEAN można  spróbować użyć komendę BACKGND. Oczywiście jeżeli tło mamy zmienne
to lepiej  jest wstępnie  przefiltrować tło w celu uśrednienia po czym zamiast
wartości %LastMean  podać wartość tła na pozycji punktu widma (zakłada się, że
widmo i  tło mają  taką samą  ilość punktów  i n-ty punkt tła odpowiada n-temu
punktowi widma). Sekwencję komend przedstawiono poniżej :

        LOAD 1 "tlo"            ;;ładujemy tło
        USE 1
        FILTER * * 0 1 99 0 0   ;;filtrujemy tło
        LOAD 0 "widmo"
        USE 0
        SETA * log(y(1,i)/yi)