ReWiA 2.0 html manual
------------------------ Przeliczanie na zaczernienia ------------------------
Komendy ENER i POLYENER wymagają aby widmo było przeliczone na
zaczernienia. Zaczernienie D standardowo określone jest wzorem :
strumień padający
D = log10 -------------------
strumień wychodzący
Dodatkowo określa się zaczernienie liniowe Dl i zaczernienie bakerowskie Db
obliczane następująco :
strumień wychodzący
Dl = 1.0 - -------------------
strumień padający
Db = log10 ( 10D - 1 )
Załóżmy, że mamy nagrane widmo i tło a wartości punktów są proporcjonalne do
ilości światła przechodzącego przez miejsce na kliszy odpowiadającemu danemu
punktowi widma. Przeliczenia widma na zaczernienia D dokonuje następująca
sekwencja komend :
USE 0
LOAD 0 "tlo"
MEAN **
LOAD 0 "widmo"
SETA * log(%LastMean/yi)
zamiast "tlo" i "widmo" należy podać odpowiednie nazwy plików. Zamiast komendy
MEAN można spróbować użyć komendę BACKGND. Oczywiście jeżeli tło mamy zmienne
to lepiej jest wstępnie przefiltrować tło w celu uśrednienia po czym zamiast
wartości %LastMean podać wartość tła na pozycji punktu widma (zakłada się, że
widmo i tło mają taką samą ilość punktów i n-ty punkt tła odpowiada n-temu
punktowi widma). Sekwencję komend przedstawiono poniżej :
LOAD 1 "tlo" ;;ładujemy tło
USE 1
FILTER * * 0 1 99 0 0 ;;filtrujemy tło
LOAD 0 "widmo"
USE 0
SETA * log(y(1,i)/yi)