ReWiA 2.0 html manual


 --------------------------- Uruchomienie programu ---------------------------

   Program uruchamia się z dowolnego katalogu i dysku przez napisanie :

        REWIA [opcja1] [opcja2] [opcja3] [...] 

Podanie opcji  jest nieobowiązkowe.  Opcje powinny  być oddzielone  od  siebie
spacjami. Format  opcji jest następujący : pierwszym znakiem jest myślnik '-',
po  którym   następuje  jednoliterowy   kod  opcji.  Duże  i  małe  litery  są
rozróżniane. Na  końcu są  argumenty  opcji  przedzielane  przecinkami.  ReWiA
akceptuje następujące opcje :

-f      powoduje zapamiętanie  zawartości ekranu graficznego przy przełączaniu
        w tryb  tekstowy. Domyślnie jeśli ReWiA pracuje w trybie graficznym nr
        8 (Hercules)  oraz 14,  15, 16 (EGA) to wykorzystuje ostatnią dostępną
        stronę graficzną, zawartość której nie ulega zmianie przy przełączaniu
        w tryb  tekstowy dzięki  czemu nie  trzeba przechowywać kopii ekranu w
        pamięci. Opcja  ta  jest  wymagana  dla  niektórych  egzemplarzy  kart
        Hercules, które "śmiecą" przy przełączaniu trybu pracy karty. Dla kart
        SVGA w  trybach 256  kolorowych bez tej opcji przechowywane jest tylko
        pierwsze 256  kB pamięci  obrazu. Cechą ujemną jest spowolnienie pracy
        programu, widoczne  szczególnie przy naciskaniu klawiszy Alt-F5 i Alt-
        F6.  Jeśli   zabraknie  pamięci  na  kopię  ekranu  graficznego  (tryb
        800x600x16 wymaga  240kB) to  ReWiA odtworzy  zawartość ekranu komendą
        REGEN.

-v[3]   Samo '-v'  powoduje nieużywanie  pamięci EMS  przez  ReWiĘ.  Przydatne
        jedynie gdy  używamy emulatorów  pamięci EMS  działających w oparciu o
        dysk (np.  TURBOEMS.SYS). ReWiA  używa techniki  "DATA ALIASING"  przy
        dostępie do EMS a emulatory EMS działające w oparciu o dysk lub XMS na
        procesorach poniżej  80386 nie  są w  stanie jej zapewnić. Odmiana tej
        opcji '-v3'  powoduje blokadę  funkcji EMS  4.0. W tym przypadku ReWiA
        używa pamięci  EMS zgodnie  z wersją 3.2. Opcja '-v3' jest konieczna w
        przypadku QEMM.SYS wersje poniżej 6.00.

-mFILE  gdzie FILE  oznacza nazwę pliku, powoduje automatyczne wykonanie makra
        z pliku  o podanej nazwie. Jeżeli w makrze tym wystąpi komenda EXIT to
        ReWiA zakończy  swoje działanie.  Tak więc  opcja ta  umożliwia  pracę
        wsadową (BATCH JOB) ReWii.

-h      powoduje, ustawienie  maksymalnej ilości  linii  w  trybie  tekstowym.
        Działa tylko  na kartach  EGA i  VGA. Dla kart EGA zamiast 25 widoczne
        będą 43 linie, dla VGA 50.

-gMM,PP[,XX,YY]  powoduje   wybranie  żądanego   trybu  graficznego,   zamiast
        domyślnego. MM  oznacza tu  numer trybu  graficznego a PP numer strony
        graficznej dla  dodatnich MM oraz rodzaj karty SuperVGA (tabele niżej)
        dla MM ujemnych. Numer strony można pominąć i wtedy zostanie domyślnie
        ustawiona  strona zerowa.  W tabeli  poniżej  podano  wszystkie  tryby
        graficzne w  jakich może  pracować ReWiA.  XX i YY wymagane są jedynie
        dla ujemnych MM (tryby 256 kolorowe) i oznaczają rozdzielczość  ekranu
        w danym trybie. Pierwsza strona graficzna ma numer 0. W  tabeli podana
        jest  maksymalna liczba stron dla danego trybu.  W przypadku gdy karta
        EGA ma mniej niż 256kB pamięci lub są zainstalowane 2 karty w kompute-
        rze (np. EGA i  HGC) ilość  stron graficznych  może być mniejsza. Przy
        pracy pod DesqView lub Windows 3.x zaleca się używać strony 0.

-pCC    powoduje wybranie  określonego typu drukarki zamiast domyślnego typu 1
        tzn. drukarki  IBM Graphics  Printer w rozdzielczości 120 na 72 punkty
        na cal. Lista drukarek podana jest w opisie komendy PRINTER.

-o      powoduje nieużywanie myszy. Przesuwanie myszy powoduje ruch kursora na
        widmie. Przy  naciśniętym lewym  klawiszu ruch kursora po ekranie jest
        szybszy. Naciśnięcie prawego klawisza powoduje wypisanie numeru punktu
        w oknie dialogu (to samo co Alt-Spacja).

-?      powoduje wyświetlenie listy dostępnych opcji

+----------------------------------------------------------------------------+
|               Tryby graficzne w których ReWiA może pracować                |
+----------------------------------------------------------------------------+

+----+----------+----------------+---+---------------------------------------+
|tryb| X*Y*Kolor|   rodzaj karty |str|       uwagi                           |
+----+----------+----------------+---+---------------------------------------+
|  6 |640x200x2 |CGA,MCGA,EGA,VGA| 1 |domyślny dla CGA                       |
|    |          |                |   |                                       |
|  8 |720x364x2 |      HGC       | 2 |domyślny dla HGC                       |
|    |          |                |   |                                       |
| 14 |640x200x16|    EGA,VGA     | 4 |domyślny dla EGA color, lub EGA z 64kB |
|    |          |                |   |                                       |
| 15 |640x350x4 |  EGAmono,VGA   | 2 |domyślny dla EGA mono                  |
|    |          |                |   |                                       |
| 16 |640x350x16|    EGA,VGA     | 2 |domyślny dla  EGA,  można  używać  przy|
|    |          |                |   |pracy z  kartą  VGA  w  celu  szybszego|
|    |          |                |   |przełączania  tekst<->grafika   (użycie|
|    |          |                |   |REWIA -g16,1)                          |
|    |          |                |   |                                       |
| 17 |640x480x2 |    MCGA,VGA    | 1 |domyślny  dla  MCGA,  w  przypadku  VGA|
|    |          |                |   |użyteczny do wydruków na drukarkach    |
|    |          |                |   |                                       |
| 18 |640x480x16|      VGA       | 1 |domyślny dla VGA                       |
|    |          |                |   |                                       |
|>19 |800x600x16|    SuperVGA    | 1 |każda wartość  większa od 19 traktowana|
|    |          |                |   |jest  jako   numer  trybu   800x600x16.|
|    |          |                |   |Konkretna  wartość   zależy  od   karty|
|    |          |                |   |(tabela 3.2).  Najczęściej jest to 106,|
|    |          |                |   |dla ParadiseVGA  88, dla RealtekVGA 31.|
|    |          |                |   |Numer powinien  być podany w instrukcji|
|    |          |                |   |obsługi  karty  SuperVGA.  UWAGA  :  do|
|    |          |                |   |pracy  w   tym  trybie   wymagany  jest|
|    |          |                |   |monitor   typu    MultiFrequency    lub|
|    |          |                |   |MultiSync,  najlepiej   z   kablem   15|
|    |          |                |   |żyłowym oraz  karta SuperVGA.  Niektóre|
|    |          |                |   |karty  wymagają   w  tym  trybie  512kB|
|    |          |                |   |pamięci, inne nie.                     |
|    |          |                |   |                                       |
| <0 |różnax256 |    SuperVGA    | 1 |każda wartość  mniejsza od 0 traktowana|
|    |          |                |   |jest jako  numer trybu  256 kolorowego.|
|    |          |                |   |Następnie  należy   podać  rodzaj  kart|
|    |          |                |   |Super  VGA,   rozdzielczość   X   i   Y|
|    |          |                |   |(przedzielane przecinkami)             |
+----+----------+----------------+---+---------------------------------------+

   Przykładowo napisanie :

        REWIA -g106 -mLOADMOON.MAC  

spowoduje uruchomienie  ReWii w  trybie graficznym o rozdzielczości 800x600x16
na większości  kart Super VGA i automatyczne wykonanie makra zawartego w pliku
LOADMOON.MAC. Napisanie :

        REWIA -g-56,3,1024,768  

spowoduje uruchomienie ReWii w trybie graficznym o rozdzielczości 1024x768x256
na karcie typu Tseng ET4000 SVGA, natomiast :

        REWIA -g-93,2  

spowoduje uruchomienie  ReWii w trybie graficznym o rozdzielczości 640x480x256
na karcie  typu Trident.  Rozdzielczość 640x480  jest domyślna i dlatego w tym
przypadku nie trzeba jej podawać.

+----------------------------------------------------------------------------+
|                Rodzaje kart SuperVGA akceptowanych przez ReWiĘ             |
+----------------------------------------------------------------------------+

    +------------------+-------+------+------+------+------+------+------+
    | rozdzielczość X  |  800  |  640 |  640 |  800 | 1024 | 1152 | 1280 |
    +------------------+-------+------+------+------+------+------+------+
    | rozdzielczość Y  |  600  |  400 |  480 |  600 |  768 |  900 | 1024 |
    +------------------+-------+------+------+------+------+------+------+
    |      kolory      |   16  |  256 |  256 |  256 |  256 |  256 |  256 |
    +------------------+-------+------+------+------+------+------+------+
    | pamięć (minimum) |  256k | 256k | 512k | 512k |  1MB |  1MB |  2MB |
    +---+--------------+-------+------+------+------+------+------+------+
    |typ|    nazwa     |                 tryb pracy karty                |
    +---+--------------+-------+------+------+------+------+------+------+
    | 1 |   Realtek    |   31  | -37  | -38  | -39  |  -   |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    | 2 |   Trident    |   91  | -92  | -93  | -94  | -98  |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    | 3 | Tseng ET4000 |   41  | -47  | -46  | -48  | -56  | -59  | -    |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    | 4 | Tseng ET3000 |   41  |  -   | -46  | -48  |  -   |  -   | -    |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    | 5 |   Paradise   | 106/88| -94  | -95  | -91  |  -   |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    | 6 |    Genoa     |106/121| -126 | -92  | -94  |  -   |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    | 7 |     OAK      | 106/82|  -   | -83  | -84  |  -   |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    | 8 |     NCR      |   88  | -94  | -95  | -91  |  -   |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    | 9 |   Ahead B    |106/113| -96  | -97  | -98  | -99  |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    |10 |    ATI 1     | 106/84| -97  | -98  | -99  | -100 |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    |11 |    ATI 2     | 106/84| -97  | -98  | -99  | -100 |  -   |  -   |
    |   |              |       |      |      |      |      |      |      |
    |12 | VESA driver  |  106  |  -   |  -1  |  -3  |  -5  |  -   |  -7  |
    +---+--------------+-------+------+------+------+------+------+------+

Uwagi : liczba przy nazwie karty Super VGA oznacza jej typ, który należy podać
jako wartość  parametru PP. Do uruchomienia trybów 640x400 i 640x480 wystarczy
z reguły  zwykły monitor  VGA. Przy  wyższych rozdzielczościach  wymagany jest
dobrej klasy  monitor typu MultiSync, np. NEC MultiSync 3D, 4A, 5D, Mitsubishi
Diamond Scan,  Nanao UltraScan.  Niektóre karty  mogą mieć dodatkowe tryby 256
kolorowe opisane w ich dokumentacji.