ReWiA 2.0 html manual
--------------------------- Uruchomienie programu ---------------------------
Program uruchamia się z dowolnego katalogu i dysku przez napisanie :
REWIA [opcja1] [opcja2] [opcja3] [...]
Podanie opcji jest nieobowiązkowe. Opcje powinny być oddzielone od siebie
spacjami. Format opcji jest następujący : pierwszym znakiem jest myślnik '-',
po którym następuje jednoliterowy kod opcji. Duże i małe litery są
rozróżniane. Na końcu są argumenty opcji przedzielane przecinkami. ReWiA
akceptuje następujące opcje :
-f powoduje zapamiętanie zawartości ekranu graficznego przy przełączaniu
w tryb tekstowy. Domyślnie jeśli ReWiA pracuje w trybie graficznym nr
8 (Hercules) oraz 14, 15, 16 (EGA) to wykorzystuje ostatnią dostępną
stronę graficzną, zawartość której nie ulega zmianie przy przełączaniu
w tryb tekstowy dzięki czemu nie trzeba przechowywać kopii ekranu w
pamięci. Opcja ta jest wymagana dla niektórych egzemplarzy kart
Hercules, które "śmiecą" przy przełączaniu trybu pracy karty. Dla kart
SVGA w trybach 256 kolorowych bez tej opcji przechowywane jest tylko
pierwsze 256 kB pamięci obrazu. Cechą ujemną jest spowolnienie pracy
programu, widoczne szczególnie przy naciskaniu klawiszy Alt-F5 i Alt-
F6. Jeśli zabraknie pamięci na kopię ekranu graficznego (tryb
800x600x16 wymaga 240kB) to ReWiA odtworzy zawartość ekranu komendą
REGEN.
-v[3] Samo '-v' powoduje nieużywanie pamięci EMS przez ReWiĘ. Przydatne
jedynie gdy używamy emulatorów pamięci EMS działających w oparciu o
dysk (np. TURBOEMS.SYS). ReWiA używa techniki "DATA ALIASING" przy
dostępie do EMS a emulatory EMS działające w oparciu o dysk lub XMS na
procesorach poniżej 80386 nie są w stanie jej zapewnić. Odmiana tej
opcji '-v3' powoduje blokadę funkcji EMS 4.0. W tym przypadku ReWiA
używa pamięci EMS zgodnie z wersją 3.2. Opcja '-v3' jest konieczna w
przypadku QEMM.SYS wersje poniżej 6.00.
-mFILE gdzie FILE oznacza nazwę pliku, powoduje automatyczne wykonanie makra
z pliku o podanej nazwie. Jeżeli w makrze tym wystąpi komenda EXIT to
ReWiA zakończy swoje działanie. Tak więc opcja ta umożliwia pracę
wsadową (BATCH JOB) ReWii.
-h powoduje, ustawienie maksymalnej ilości linii w trybie tekstowym.
Działa tylko na kartach EGA i VGA. Dla kart EGA zamiast 25 widoczne
będą 43 linie, dla VGA 50.
-gMM,PP[,XX,YY] powoduje wybranie żądanego trybu graficznego, zamiast
domyślnego. MM oznacza tu numer trybu graficznego a PP numer strony
graficznej dla dodatnich MM oraz rodzaj karty SuperVGA (tabele niżej)
dla MM ujemnych. Numer strony można pominąć i wtedy zostanie domyślnie
ustawiona strona zerowa. W tabeli poniżej podano wszystkie tryby
graficzne w jakich może pracować ReWiA. XX i YY wymagane są jedynie
dla ujemnych MM (tryby 256 kolorowe) i oznaczają rozdzielczość ekranu
w danym trybie. Pierwsza strona graficzna ma numer 0. W tabeli podana
jest maksymalna liczba stron dla danego trybu. W przypadku gdy karta
EGA ma mniej niż 256kB pamięci lub są zainstalowane 2 karty w kompute-
rze (np. EGA i HGC) ilość stron graficznych może być mniejsza. Przy
pracy pod DesqView lub Windows 3.x zaleca się używać strony 0.
-pCC powoduje wybranie określonego typu drukarki zamiast domyślnego typu 1
tzn. drukarki IBM Graphics Printer w rozdzielczości 120 na 72 punkty
na cal. Lista drukarek podana jest w opisie komendy PRINTER.
-o powoduje nieużywanie myszy. Przesuwanie myszy powoduje ruch kursora na
widmie. Przy naciśniętym lewym klawiszu ruch kursora po ekranie jest
szybszy. Naciśnięcie prawego klawisza powoduje wypisanie numeru punktu
w oknie dialogu (to samo co Alt-Spacja).
-? powoduje wyświetlenie listy dostępnych opcji
+----------------------------------------------------------------------------+
| Tryby graficzne w których ReWiA może pracować |
+----------------------------------------------------------------------------+
+----+----------+----------------+---+---------------------------------------+
|tryb| X*Y*Kolor| rodzaj karty |str| uwagi |
+----+----------+----------------+---+---------------------------------------+
| 6 |640x200x2 |CGA,MCGA,EGA,VGA| 1 |domyślny dla CGA |
| | | | | |
| 8 |720x364x2 | HGC | 2 |domyślny dla HGC |
| | | | | |
| 14 |640x200x16| EGA,VGA | 4 |domyślny dla EGA color, lub EGA z 64kB |
| | | | | |
| 15 |640x350x4 | EGAmono,VGA | 2 |domyślny dla EGA mono |
| | | | | |
| 16 |640x350x16| EGA,VGA | 2 |domyślny dla EGA, można używać przy|
| | | | |pracy z kartą VGA w celu szybszego|
| | | | |przełączania tekst<->grafika (użycie|
| | | | |REWIA -g16,1) |
| | | | | |
| 17 |640x480x2 | MCGA,VGA | 1 |domyślny dla MCGA, w przypadku VGA|
| | | | |użyteczny do wydruków na drukarkach |
| | | | | |
| 18 |640x480x16| VGA | 1 |domyślny dla VGA |
| | | | | |
|>19 |800x600x16| SuperVGA | 1 |każda wartość większa od 19 traktowana|
| | | | |jest jako numer trybu 800x600x16.|
| | | | |Konkretna wartość zależy od karty|
| | | | |(tabela 3.2). Najczęściej jest to 106,|
| | | | |dla ParadiseVGA 88, dla RealtekVGA 31.|
| | | | |Numer powinien być podany w instrukcji|
| | | | |obsługi karty SuperVGA. UWAGA : do|
| | | | |pracy w tym trybie wymagany jest|
| | | | |monitor typu MultiFrequency lub|
| | | | |MultiSync, najlepiej z kablem 15|
| | | | |żyłowym oraz karta SuperVGA. Niektóre|
| | | | |karty wymagają w tym trybie 512kB|
| | | | |pamięci, inne nie. |
| | | | | |
| <0 |różnax256 | SuperVGA | 1 |każda wartość mniejsza od 0 traktowana|
| | | | |jest jako numer trybu 256 kolorowego.|
| | | | |Następnie należy podać rodzaj kart|
| | | | |Super VGA, rozdzielczość X i Y|
| | | | |(przedzielane przecinkami) |
+----+----------+----------------+---+---------------------------------------+
Przykładowo napisanie :
REWIA -g106 -mLOADMOON.MAC
spowoduje uruchomienie ReWii w trybie graficznym o rozdzielczości 800x600x16
na większości kart Super VGA i automatyczne wykonanie makra zawartego w pliku
LOADMOON.MAC. Napisanie :
REWIA -g-56,3,1024,768
spowoduje uruchomienie ReWii w trybie graficznym o rozdzielczości 1024x768x256
na karcie typu Tseng ET4000 SVGA, natomiast :
REWIA -g-93,2
spowoduje uruchomienie ReWii w trybie graficznym o rozdzielczości 640x480x256
na karcie typu Trident. Rozdzielczość 640x480 jest domyślna i dlatego w tym
przypadku nie trzeba jej podawać.
+----------------------------------------------------------------------------+
| Rodzaje kart SuperVGA akceptowanych przez ReWiĘ |
+----------------------------------------------------------------------------+
+------------------+-------+------+------+------+------+------+------+
| rozdzielczość X | 800 | 640 | 640 | 800 | 1024 | 1152 | 1280 |
+------------------+-------+------+------+------+------+------+------+
| rozdzielczość Y | 600 | 400 | 480 | 600 | 768 | 900 | 1024 |
+------------------+-------+------+------+------+------+------+------+
| kolory | 16 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 |
+------------------+-------+------+------+------+------+------+------+
| pamięć (minimum) | 256k | 256k | 512k | 512k | 1MB | 1MB | 2MB |
+---+--------------+-------+------+------+------+------+------+------+
|typ| nazwa | tryb pracy karty |
+---+--------------+-------+------+------+------+------+------+------+
| 1 | Realtek | 31 | -37 | -38 | -39 | - | - | - |
| | | | | | | | | |
| 2 | Trident | 91 | -92 | -93 | -94 | -98 | - | - |
| | | | | | | | | |
| 3 | Tseng ET4000 | 41 | -47 | -46 | -48 | -56 | -59 | - |
| | | | | | | | | |
| 4 | Tseng ET3000 | 41 | - | -46 | -48 | - | - | - |
| | | | | | | | | |
| 5 | Paradise | 106/88| -94 | -95 | -91 | - | - | - |
| | | | | | | | | |
| 6 | Genoa |106/121| -126 | -92 | -94 | - | - | - |
| | | | | | | | | |
| 7 | OAK | 106/82| - | -83 | -84 | - | - | - |
| | | | | | | | | |
| 8 | NCR | 88 | -94 | -95 | -91 | - | - | - |
| | | | | | | | | |
| 9 | Ahead B |106/113| -96 | -97 | -98 | -99 | - | - |
| | | | | | | | | |
|10 | ATI 1 | 106/84| -97 | -98 | -99 | -100 | - | - |
| | | | | | | | | |
|11 | ATI 2 | 106/84| -97 | -98 | -99 | -100 | - | - |
| | | | | | | | | |
|12 | VESA driver | 106 | - | -1 | -3 | -5 | - | -7 |
+---+--------------+-------+------+------+------+------+------+------+
Uwagi : liczba przy nazwie karty Super VGA oznacza jej typ, który należy podać
jako wartość parametru PP. Do uruchomienia trybów 640x400 i 640x480 wystarczy
z reguły zwykły monitor VGA. Przy wyższych rozdzielczościach wymagany jest
dobrej klasy monitor typu MultiSync, np. NEC MultiSync 3D, 4A, 5D, Mitsubishi
Diamond Scan, Nanao UltraScan. Niektóre karty mogą mieć dodatkowe tryby 256
kolorowe opisane w ich dokumentacji.