ReWiA 2.0 html manual


REBIN          przeliczenie widma na stałą dyspersję

Zapis   REBIN xmin xmax step sht type

Parametry

   xmin, xmax   
      typu Real, określają zakres współrzędnych X w widmie wynikowym

   step
      typu Real,  określa stałą dyspersji w widmie wynikowym (o ile angstromów
      odległe będą  od siebie sąsiadujące ze sobą punkty). Im mniejsza wartość
      tym większe będzie widmo wynikowe.

   sht
      typu Sheet określa numer wynikowego widma

   type
      typu  Point,  określa  rodzaj  algorytmu.  Wartość  0  oznacza  dokładny
      interpolator  funkcjami   sklejanymi  (wartości  funkcji  interpolującej
      pokrywają się  z widmem)  - jest to interpolator stosowany w poprzednich
      wersjach ReWii.  Wartość 1  oznacza niedokładny  interpolator  funkcjami
      sklejanymi (dla  typowych danych  nie ma  między nimi  żadnej  różnicy).
      Wartość 2  oznacza numeryczne  sumowanie. Wartość  3 oznacza  numeryczne
      uśrednianie

   Punkty powinny  mieć współrzędne  X ustawione  w porządku rosnącym (komenda
SORT). Interpolacja za pomocą funkcji sklejanych 3 stopnia, ekstrapolacja poza
zakresem widma  źródłowego linią  prostą. Komenda  REBIN wymaga  dużej  ilości
pamięci na  tablice zmiennych (kasowane po zakończeniu przeliczania), około 50
bajtów na  punkt widma  źródłowego w przypadku interpolatora typu 0 i 8 bajtów
na punkt  w  przypadku  interpolatora  typu  1  (zalecany  przy  problemach  z
pamięcią). Należy  zdawać sobie sprawę z zasadniczej różnicy pomiędzy trybem 2
a trybami  0 i 1. W trybach 0 i 1 komenda REBIN traktuje współrzędne Y punktów
widma  jako   wartości  nieznanej  funkcji,  która  jest  przybliżana  funkcją
sklejaną. Tak więc dla każdego punktu widma zachodzi :

        Yi = f(Xi)

Znając współczynniki  funkcji interpolującej  (po dopasowaniu)  można obliczyć
wartość Y  dla dowolnego  X, co  też robi  komenda REBIN  obliczając Y dla X w
podanym zakresie i ze stałym krokiem.
   W trybie  2 komenda REBIN traktuje punkty widma jako całkę energii w wąskim
zakresie długości fali zdefiniowaną następująco :

        Yi = całka(energia,dt), t od (Xi+Xi-1)/2 do (Xi+1+Xi)/2

Następnie zakładając,  że energia  jest STAŁA  w tym  zakresie komenda oblicza
całkę energii  w dowolnym  innym zakresie  długości fali, sumując poszczególne
wartości Yi,  lub ich  ułamki wynikające  z faktu  częściowego pokrywania  się
zakresów. Po  przeskalowaniu wartości  Y w  widmie wynikowym,  w zależności od
tego czy szerokość obszaru całkowania (stała dyspersji) została zwiększona czy
zmniejszona wartości  Y będą  odpowiednio zwiększone  lub zmniejszone  tak aby
całka energii  z całego  widma  pozostała  stała.  Tryb  2  jest  zalecany  do
przeliczania widm  z dopasowaną  krzywą dyspersji  (komenda  CALIB)  na  stałą
dyspersję. Należy  pamiętać aby  NIE DZIELIĆ  opcją Convert  w komendzie CALIB
widma przez  pochodną krzywej dyspersji, gdyż w trybie 2 komenda REBIN robi to
automatycznie (wynika to z samej istoty algorytmu).
   W trybie  3 (numeryczne  uśrednianie) nowe  wartości punktów  w  widmie  są
obliczane następująco :

            sum (Y(j) * Xwidth(j))
         Ynew(i) = ----------------------
               sum (Xwidth(j))

gdzie :  Y(j) -  współrzędna Y  każdego  punktu  widma  wejściowego  który  ma
(chociażby cześciowo)  wspólny zakres  długości fal  (oznaczony  Xwidth(i))  z
punktem Ynew(i)  w widmie  wynikowym. Dla  obu widm  zakres długości  fal  dla
punktów liczony jest naastępująco :

         LambdaMin(i) = (X(i) + X(i-1)) / 2
         LambdaMax(i) = (X(i) + X(i+1)) / 2

Metoda  ta  w  połączeniu  z  metodą  1  daje  najlepsze  rezultaty  dla  widm
pryzmatycznych  z   wysoce  nieliniową   krzywą  dyspersji.   Najpierw  należy
skalibrować widmo  w długościach fali, następnie przeliczyć na stałą dyspersję
metodą 1,  lecz używając  np. 4 razy mniejszego kroku (4 razy więcej punktów w
widmie wynikowym)  niż żądany,  po czym  przeliczyć widmo metodą 3 na właściwy
krok.