ReWiA 2.0 html manual
------------------------------ Struktura widma ------------------------------
Podstawową strukturą danych na których operuje ReWiA jest widmo (SHEET).
Każde widmo posiada od 0 do 26 pól (FIELD), w których może być od 0 do 9999999
punktów (CELL). Wszystkie pola w danym widmie mają jednakową liczbę punktów. Z
każdym polem związany jest typ danych jakie ono przechowuje. Wszystkie punkty
w danym polu przechowują dane tego samego typu. W tabeli poniżej podano listę
dostępnych typów.
+----------------------------------------------------------------------------+
| T y p y p ó l d o s t ę p n e w R e w i i |
+----------------------------------------------------------------------------+
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
|numer| nazwa |bajty | opis |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 1 | INT1 | 1 | numeryczny, zakres : -128 do +127 |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 2 | UNSIG1 | 1 | numeryczny, zakres : 0 do 255 |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 3 | INT2 | 2 | numeryczny, zakres : -32768 do +32767 |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 4 | UNSIG2 | 2 | numeryczny, zakres : 0 do 65535 |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 5 | INT4 | 4 | numeryczny, zakres : -2e9 do +2e9 |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 6 | REAL4 | 4 | numeryczny, zakres 1e-38 do 1e+38 |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 7 | REAL8 | 8 | numeryczny, zakres 1e-308 do 1e+308 |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 8 | STRING1 | 1 | tekstowy, o długości maks. 1 znaku |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 9 | STRING2 | 2 | tekstowy, o długości maks. 2 znaków |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 10 | STRING4 | 4 | tekstowy, o długości maks. 4 znaków |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 11 | STRING8 | 8 | tekstowy, o długości maks. 8 znaków |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 12 | STRING16| 16 | tekstowy, o długości maks. 16 znaków |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 13 | STRING32| 32 | tekstowy, o długości maks. 32 znaków |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
| 14 | STRING64| 64 | tekstowy, o długości maks. 64 znaków |
+-----+---------+------+-----------------------------------------+
Najczęściej używanym typem jest REAL4. Jest on zgodny z typem używanym w
poprzednich wersjach ReWii. Typ REAL8 (liczby zmiennopozycyjne o podwójnej
precyzji jest wymagany do przechowywania współczynników dopasowania
wielomianów i innych funkcji). Typy całkowitoliczbowe (1 do 5) mogą być
przydatne w celu zmniejszenia wielkości widma oraz przy definiowaniu palety
kolorów. Typy tekstowe są używane w tabelach linii (komenda LT) oraz przy
dopasowywaniu profili (komenda FIT). Z każdym polem skojarzony jest tytuł pola
(FIELD TITLE) będący tekstem o długości do 14 bajtów. Tytuł pola można
zmieniać komendą FDTITLE lub w trybie tekstowym w trakcie wykonywania komendy
ED po naciśnięciu Alt-T.
Każde widmo posiada wskaźniki XPTR, YPTR, ZPTR, EPTR określające które pola
w widmie przechowują współrzędne X, Y, Z i E punktów w widma. Wartości
wskaźników oraz wartości współrzędnych dla punktu na pozycji kursora są
wyświetlane w oknie kursora z lewej strony ekranu. Wskaźniki mogą przyjmować
wartości -1 i -2. Sposób obliczania wartości współrzędnych dla różnych
wartości wskaźników przedstawiono osobno dla widm jednowymiarowych oraz dwuwy-
miarowych poniżej.
Obliczanie współrzędnych dla widm jednowymiarowych
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
|wskaźn.| ptr=-2 |ptr=-1| ptr=numer pola (zakres 0 do 26) |
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
| XPTR |X(i)=X0+X1*i|X(i)=i|X(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
| YPTR |Y(i)=Y0+Y1*i|Y(i)=i|Y(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
| ZPTR | BŁĄD |Z(i)=0|Z(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
| EPTR | BŁĄD |E(i)=1|E(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
Obliczanie współrzędnych dla widm dwuwymiarowych
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|wsk.| ptr=-2 |ptr=-1 | ptr=numer pola (zakres 0 do 26) |
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|XPTR|X(i)=X0+X1*ix|X(i)=ix| X(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|YPTR|Y(i)=Y0+Y1*iy|Y(i)=iy| Y(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|ZPTR| BŁĄD |Z(i)=0 | Z(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|EPTR| BŁĄD |E(i)=1 | E(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
ix = i modulo XSIZE (rozmiar widma w osi X), iy = int(i / XSIZE)
XSIZE można zmieniać wewnątrz komendy ED (po Alt-P), lub komendą PTRS.
X0, X1, Y0, Y1 są to współczynniki skalujące osie X i Y. Współczynniki
skalujące oraz wskaźniki można ustawiać komendą PTRS lub w trybie tekstowym w
trakcie wykonywania komendy ED po naciśnięciu Alt-P. Współrzędne X i Y są
używane praktycznie w każdej komendzie. Współrzędne Z są potrzebne przy
widmach dwuwymiarowych i komendzie FFT. Współrzędne E pełnią rolę różnego
rodzaju znaczników (FLAG). Interpretacja wartości E(i) zależy od komendy. Z
reguły gdy dla i-tego punktu E(i) wynosi 0 to punkt taki jest traktowany jako
nieaktywny, i jest pomijany np. przy dopasowywaniu wielomianów. Komenda LEAVE
pozostawia w widmie tylko te punkty dla których E(i)<>0. Dla typowego widma o
dwu polach, gdzie iksy są w pierwszym polu a igreki w drugim wartości
wskaźników są następujące : XPTR=0, YPTR=1, ZPTR=-1, EPTR=-1. Dla widma
skalibrowanego w stałej dyspersji (odpowiednik widma z ReWii wersja 1.4)
wynoszą one : XPTR=-2, YPTR=0, ZPTR=-1, EPTR=-1.
Dodatkowo każde widmo posiada nagłówek (SHEET HEADER) będący tekstem o
długości do 56 znaków, który można zmieniać komendą HEADER oraz opcjonalnie
tabelę zmiennych skojarzonych z widmem. Wszystkie te parametry są zapisywane
na dysk razem z widmem.
UWAGA: przez widma dwuwymiarowe w całym podręczniku rozumie się widma dla
których XSIZE <> 0. Wartość XSIZE można zmienić wewnątrz komendy ED po
naciśnięciu Alt-P i parę razy RETURN. Z reguły widma dwuwymiarowe mają również
XPTR<0 oraz YPTR<0. Działanie części komend operujących na widmach
dwuwymiarowych jest nieokreślone gdy widma te mają XPTR lub YPTR nieujemny.