ReWiA 2.0 html manual


 ------------------------------ Struktura widma ------------------------------

   Podstawową strukturą  danych na  których operuje  ReWiA jest widmo (SHEET).
Każde widmo posiada od 0 do 26 pól (FIELD), w których może być od 0 do 9999999
punktów (CELL). Wszystkie pola w danym widmie mają jednakową liczbę punktów. Z
każdym polem  związany jest typ danych jakie ono przechowuje. Wszystkie punkty
w danym polu przechowują dane tego samego typu.  W tabeli poniżej podano listę
dostępnych typów.

+----------------------------------------------------------------------------+
|              T y p y   p ó l   d o s t ę p n e   w   R e w i i             |
+----------------------------------------------------------------------------+

      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |numer|  nazwa  |bajty |                opis                     |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  1  |   INT1  |  1   | numeryczny, zakres : -128 do +127       |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  2  |  UNSIG1 |  1   | numeryczny, zakres : 0 do 255           |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  3  |   INT2  |  2   | numeryczny, zakres : -32768 do +32767   |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  4  |  UNSIG2 |  2   | numeryczny, zakres : 0 do 65535         |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  5  |   INT4  |  4   | numeryczny, zakres : -2e9 do +2e9       |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  6  |  REAL4  |  4   | numeryczny, zakres 1e-38 do 1e+38       |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  7  |  REAL8  |  8   | numeryczny, zakres 1e-308 do 1e+308     |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  8  | STRING1 |  1   | tekstowy, o długości maks. 1 znaku      |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  9  | STRING2 |  2   | tekstowy, o długości maks. 2 znaków     |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  10 | STRING4 |  4   | tekstowy, o długości maks. 4 znaków     |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  11 | STRING8 |  8   | tekstowy, o długości maks. 8 znaków     |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  12 | STRING16|  16  | tekstowy, o długości maks. 16 znaków    |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  13 | STRING32|  32  | tekstowy, o długości maks. 32 znaków    |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+
      |  14 | STRING64|  64  | tekstowy, o długości maks. 64 znaków    |
      +-----+---------+------+-----------------------------------------+

   Najczęściej używanym  typem jest  REAL4. Jest  on zgodny z typem używanym w
poprzednich wersjach  ReWii. Typ  REAL8 (liczby  zmiennopozycyjne o  podwójnej
precyzji  jest   wymagany   do   przechowywania   współczynników   dopasowania
wielomianów i  innych funkcji).  Typy całkowitoliczbowe  (1  do  5)  mogą  być
przydatne w  celu zmniejszenia  wielkości widma  oraz przy definiowaniu palety
kolorów. Typy  tekstowe są  używane w  tabelach linii  (komenda LT)  oraz przy
dopasowywaniu profili (komenda FIT). Z każdym polem skojarzony jest tytuł pola
(FIELD TITLE)  będący tekstem  o długości  do  14  bajtów.  Tytuł  pola  można
zmieniać komendą  FDTITLE lub w trybie tekstowym w trakcie wykonywania komendy
ED po naciśnięciu Alt-T.

   Każde widmo posiada wskaźniki XPTR, YPTR, ZPTR, EPTR określające które pola
w widmie  przechowują współrzędne  X, Y,  Z i  E  punktów  w  widma.  Wartości
wskaźników oraz  wartości współrzędnych  dla  punktu  na  pozycji  kursora  są
wyświetlane w  oknie kursora  z lewej strony ekranu. Wskaźniki mogą przyjmować
wartości -1  i  -2.  Sposób  obliczania  wartości  współrzędnych  dla  różnych
wartości wskaźników przedstawiono osobno dla widm jednowymiarowych oraz dwuwy-
miarowych poniżej.

             Obliczanie współrzędnych dla widm jednowymiarowych

+-------+------------+------+------------------------------------------------+
|wskaźn.|   ptr=-2   |ptr=-1|            ptr=numer pola (zakres 0 do 26)     |
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
| XPTR  |X(i)=X0+X1*i|X(i)=i|X(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
| YPTR  |Y(i)=Y0+Y1*i|Y(i)=i|Y(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
| ZPTR  |    BŁĄD    |Z(i)=0|Z(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+-------+------------+------+------------------------------------------------+
| EPTR  |    BŁĄD    |E(i)=1|E(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+-------+------------+------+------------------------------------------------+

              Obliczanie współrzędnych dla widm dwuwymiarowych

+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|wsk.|   ptr=-2    |ptr=-1 |           ptr=numer pola (zakres 0 do 26)       |
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|XPTR|X(i)=X0+X1*ix|X(i)=ix| X(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|YPTR|Y(i)=Y0+Y1*iy|Y(i)=iy| Y(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|ZPTR|    BŁĄD     |Z(i)=0 | Z(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+
|EPTR|    BŁĄD     |E(i)=1 | E(i)=i-ty punkt w polu określonym przez wskaźnik|
+----+-------------+-------+-------------------------------------------------+

   ix = i modulo XSIZE (rozmiar widma w osi X), iy = int(i / XSIZE)
   XSIZE można zmieniać wewnątrz komendy ED (po Alt-P), lub komendą PTRS.

X0, X1,  Y0, Y1  są to  współczynniki skalujące  osie  X  i  Y.  Współczynniki
skalujące oraz  wskaźniki można ustawiać komendą PTRS lub w trybie tekstowym w
trakcie wykonywania  komendy ED  po naciśnięciu  Alt-P. Współrzędne  X i  Y są
używane praktycznie  w każdej  komendzie.  Współrzędne  Z  są  potrzebne  przy
widmach dwuwymiarowych  i komendzie  FFT. Współrzędne  E pełnią  rolę  różnego
rodzaju znaczników  (FLAG). Interpretacja  wartości E(i)  zależy od komendy. Z
reguły gdy  dla i-tego punktu E(i) wynosi 0 to punkt taki jest traktowany jako
nieaktywny, i  jest pomijany np. przy dopasowywaniu wielomianów. Komenda LEAVE
pozostawia w  widmie tylko te punkty dla których E(i)<>0. Dla typowego widma o
dwu polach,  gdzie iksy  są w  pierwszym  polu  a  igreki  w  drugim  wartości
wskaźników są  następujące :  XPTR=0,  YPTR=1,  ZPTR=-1,  EPTR=-1.  Dla  widma
skalibrowanego w  stałej dyspersji  (odpowiednik widma  z  ReWii  wersja  1.4)
wynoszą one : XPTR=-2, YPTR=0, ZPTR=-1, EPTR=-1.

   Dodatkowo każde  widmo posiada  nagłówek (SHEET  HEADER) będący  tekstem  o
długości do  56 znaków,  który można  zmieniać komendą HEADER oraz opcjonalnie
tabelę zmiennych  skojarzonych z  widmem. Wszystkie te parametry są zapisywane
na dysk razem z widmem.

UWAGA: przez  widma dwuwymiarowe  w całym  podręczniku rozumie  się widma  dla
których XSIZE  <> 0.  Wartość XSIZE  można  zmienić  wewnątrz  komendy  ED  po
naciśnięciu Alt-P i parę razy RETURN. Z reguły widma dwuwymiarowe mają również
XPTR<0  oraz   YPTR<0.  Działanie   części  komend   operujących  na   widmach
dwuwymiarowych jest nieokreślone gdy widma te mają XPTR lub YPTR nieujemny.